ירון זיו - שלבי התפתחות היחיד לפי אריקסון

מאת: ירון זיו

אנו מציגים את הפרק הזה של שלבים בהתפתחות קבוצה, או שמונת שלבי התפתחות האדם לפי אריקסון, מאחר שלדעתנו יש הקבלה מעניינת בין התפתחות האדם להתפתחות הקבוצה.

אריקסון מרחיב ומשנה מאוד את התאוריה של פרויד על ההתפתחות המינית ומסיט את הדגש מן הטבע המיני של ההתפתחות הפסיכוחברתית. גרעין התאוריה הוא החיפוש אחר זהות האני של האדם המתפתח, ובהקבלה גם קבוצה מתפתחת מתוך חיפוש זהותה. מאוסף של פרטים לא מוכרים מתחיל בקבוצה תהליך לקראת צמיחתו וייחודו של כל אחד מהפרטים המרכיבים אותה ולמציאת הזהות הקבוצתית של הקבוצה על-ידי השגת מטרותיה.

המודל של אריקסון מדגים איך כל חלק באישיות קשור בשיטתיות לכל השאר, וכולם מותנים בהתפתחות וברצף הנכונים של כל חלק. כמו כן מדגים המודל שכל חלק קיים בפוטנציה עוד לפני שהופיע. בהקבלה לקבוצה נראה
כיצד התפתחותו של כל פרט בקבוצה קשורה להתפתחות שאר הפרטים בה ולהתפתחות הקבוצה כקבוצה.

הקבוצה כיחידה אורגנית מתפתחת בשלבים, כמו מחזור חיים בטבע:
לידה, צמיחה, קמילה, וכל פרט בקבוצה עובר שלבים בהתפתחותו המשולבת בתהליך ההתפתחות הקבוצתית. כאן מתרחשת זיקה הדדית בין הקבוצה ליחיד, שכן זו משפיעה בשלב מסוים על היחיד ומאפשרת לו לנוע לשלב
הבא. גם היחיד בהתנהגותו יכול לסחוף את הקבוצה לפעול מעבר לשלב שבו היא נמצאת ולהשפיע על התפתחותה.

 כל אחד מהשלבים מאופיין בעימות בעל שתי תוצאות אפשריות. אם העימות מעובד באופן בונה ומספק, נעשית האיכות החיובית חלק מן האני ומעודדת התפתחות בריאה נוספת. אך אם העימות נמשך או מעובד באופן בלתי מספק, נטמעת האיכות השלילית במבנה האישיות. גם בהתפתחות קבוצה קיימים עימות ובעייתיות של כל שלב, ועל-פי העיבוד שנעשה תוכרע מגמת התפתחות הקבוצה, אם לצמיחה, לתמיכה ולאינטימיות או לנסיגה, לקיפאון ולהתפרקות.


קטע זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי". לרכישת הספר – לחצו כאן

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חג החנוכה –היבטים פסיכולוגיים

ירון זיו - שלבים בקבוצה ע"פ ג'ראלד בנסון (1987)

ד"ר נירה כפיר - 4 העדיפויות כמציגות תפקיד פסיכולוגיה