ירון זיו - כללים לנותן המשוב ולמקבלו



כללים לנותן המשוב:

1.   התבטא מתוך כוונה לעזור למקבל המשוב. הצע את המשוב, אל תכפה אותו.
2.   דבר מתוך אמפתיה ואווירה של אמון הדדי.
3.   אמור דברים אשר להערכתך מסוגל המקבל לשנות ואשר יש סיכוי שירצה לשנות.
4.   אמור דברים מסוימים ללא הכללות. הבא דוגמאות, רצוי מהאירועים האחרונים.
5.   תאר מצב ללא הערכה ושיפוט. תוכל להוסיף גם תיאור של השפעות התנהגות עליך.
6.   תן משוב שתכולתו אינה רבה ממה שהמקבל יכול לקלוט.
7.   הדגש את החיובי לעומת השלילי. אם תיתן משוב שלילי, הוסף עצה חיובית. רצוי לתת את המשוב החיובי תחילה.

למרות כל הנאמר אל תחשוש לתת משוב גם אם אינך יכול לעמוד בכל הכללים. עם כוונה טובה תצליח לתקן בשיחה את המשוב שנתת.


כללים למקבל המשוב:

1.  השתדל לא להתגונן מילולית ורגשית. השתדל להבין את מה שאומרים לך.
2.  נסה לברר מה רוצה נותן המשוב לומר לך. בדוק אתו דת דוגמאותיו.
3.  שחזר את הדברים ששמעת ובדוק עם נותן המשוב את דיוקם.
4.  לאחר ששמעת, קלטת והבנת, נסה להסביר את התנהגותך בגילוי לב {בלי להתגונן} – אולי תגרום לכך שאחרים יבינו אותך טוב יותר.
5.  סכם לעצמך ולנותן המשוב את מה שקיבלת מדבריו ואת מסקנותיך, או קח לך שהות לחשוב על כך ואולי גם לבדוק עם אחרים. הודה לו על המשוב – כוונתו הייתה טובה.


התנאים לשני תהליכים של משוב ושל גילוי עצמי הם:

א.  ביטחון באמינות הזולת.
ב.  ביטחון שהזולת לא יבקר ולא ישפוט אותי.
ג.  האחר יקבל אותי גם אם אגלה לו דברים "שליליים" על עצמי.
ד.  הדדיות – תהליכי אמון ופתיחות אינם יכולים להישאר חד-סטריים לאורך זמן.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חג החנוכה –היבטים פסיכולוגיים

ירון זיו - שלבים בקבוצה ע"פ ג'ראלד בנסון (1987)

ד"ר נירה כפיר - 4 העדיפויות כמציגות תפקיד פסיכולוגיה